Publicacions

RegioCat, Regionalisme a Catalunya sota el règim franquista: discursos i pràctiques (HAR2017-87957-P)

AMAT, J. (2018) “Historia de otro libro”. Largo proceso, amargo sueño. Cultura y política en la Cataluña contemporánea. Barcelona: Planeta de Libros, pp. 209-235.

A finales de los años cincuenta la gran industria del algodón catalana quiso actuar como lobby en el contexto del cambio de política económica del Estado. Esa apuesta corporativa, que tuvo como ideólogos algunos economistas catalanes vinculados al diseño de los Planes de Desarrollo, tuvo una dimensión cultural entorno a la figura de Josep Pla y la compra del diario El Correo Catalán. El capítulo estudia esta trama de relaciones.

AMAT, J. i GIL, M. (en premsa) “Poder cultural i institucional del franquisme a Barcelona”. Cultura de postguerra a Barcelona. Barcelona: Àmbit i Ajuntament de Barcelona, pp. 9-34.

L’ocupació de Barcelona el 26 de gener de 1939 va suposar l’escapçament de tota la cúpula dirigent catalana republicana i autonomista, i la seva substitució per dirigents i referents afins al nou règim franquista. Aquest procés va impactar especialment a la capital catalana, atès el seu pes institucional, econòmic i cultural. A redós d’aquest context on el referent Catalunya desapareix en favor de Barcelona o Espanya, els nous agents culturals –alguns originals, d’altres de reciclats— basteixen una tradició cultural que reinterpreta part del llegat passat, s’adapta parcialment a les exigències ideològiques regants i, en alguns casos, explorar els límits d’allò possible.

CLARET, J. (2018) “«Perturbaciones del orden académico». Els estudiants de la universitat catalana entre el blau i el vermell (1939-1975)”. Recerques. Història, economia, cultura, 73, pp. 133.159.

El franquisme va intentar convertir la Universitat en un bastió ideològic, a través de l’enquadrament político-sindical i d’una contundent repressió dels vestigis republicans que, en el cas de la Universitat de Barcelona, comprenien també la seva autonomia i identitat catalana. Tanmateix, amb el temps, la Universitat va evolucionar cap a nucli de desafecció, fruit de l’aproximació de fills d’ambdós bàndols, la diversificació de les influències ideològiques i la creixent massificació. La dissensió portaria a la dissolució de l’oficial sindicat únic d’estudiants i a la consolidació del moviment estudiantil com a focus de desestabilització tant de la vida acadèmica com del règim en particular. L’increment de «perturbaciones del orden académico» esdevindrien un maldecap freqüent per les autoritats franquistes i l’evidència de les pròpies limitacions de la dictadura per controlar i enquadrar les noves generacions, però sense prou força per consolidar un model alternatiu.

GÓMEZ, M. (2018) “The Mingei Undô, Eudald Serra and the Japanese folk craft collections of the Ethnology Museum of Barcelona: the provenance of a collection”. Museum History Journal, volume 11, issue 2, pp. 116-132.

In this article we take as a case study the provenance of the Japanese collection kept in the Ethnology Museum of Barcelona, Spain. This interesting collection came to a Spanish museum, thanks to Eudald Serra (1911−2002), a sculptor, ceramicist, designer, photographer and, above all, a great traveller. Eudald Serra lived in Japan from 1935 to 1948 and directed the acquisition trips conducted in situ for the Barcelona Ethnology Museum in 1957, 1961 and 1964. The history of this museum’s collection is an extraordinary example of the formation of a collection in a newly-created public museum, but with the criteria of a private one (that is to say, each object was selected and purchased following the collector’s own aesthetic guidelines and interests). Serra’s aesthetic preferences and interest in Mingei Undô mark this museum collection, making it unique in Spain. Unpublished material, such as Serra’s travel diary and field notes, as well as letters and official documents, have been essential for this research.

 

SUBIRANA, J. (2018) Construir con palabras. Escritores, literatura e identidad en Cataluña (1859-2019). Madrid: Cátedra

La cultura es fuente, a veces beligeran­te, de identidad colectiva, y archivo de lo que cada sociedad ha vivido o imaginado, una fuente y un archivo en que los es­critores tienen el poder de nombrar y de contar. En el caso de la cultura catalana, autores como Jacint Verdaguer, Joan Ma­ragall, Salvador Espriu o Miquel Martí i Pol (considerados por muchos “poetas na­­cionales”) han escrito y cedido pala­bras que luego han sido esenciales a la hora de establecer, mantener y reproducir la idea de comunidad. A cambio, han obte­ni­do un importante reconocimiento público. Este es o quiere ser un libro de historia cultural. Y un libro, como reza su subtítu­lo, sobre escritores, literatura e identidad: el último siglo y medio puede ser visto como un largo es­fuerzo de la cultura catalana por “ser”, y en ese esfuerzo lo literario ha jugado siem­pre un papel destacado. “Construir con palabras. Escritores, li­te­ra­tura e identidad en Cataluña (1859-2019)” estudia el papel clave de textos, autores, editores, traductores, críticos, or­ganizaciones, ins­ti­tu­ciones, revistas y cer­támenes, de to­dos los agentes del sistema literario, vis­tos de forma vinculada y di­námica, en la configuración de la cultura catalana con­temporánea. Y lo hace si­guien­do la máxi­ma de que la tradición no con­siste en adorar cenizas, sino en man­tener vivo un fuego.